آموزش سازدهنی - اتود شماره 6
بچه ها سلام امیدوارم حالتون عالی باشه! توی مجموعه اتود نوازی مون رسیدیم به درس شماره شش. امیدوارم اون پنج تای قبلی رو خیلی خوب یاد گرفته باشید، چون همون جور که توی جلسات اولم گفتم اتود کاملا به صورت پیوسته و زنجیره وار پیش میره و شما وقتی وارد یه درس جدید می خواین بشین، درس یا درس های قبلیش رو باید خیلی خوب متوجه شده باشین.
از نظر ریتم، نکته هایی که دارین اجرا می کنین علائم دینامیکی که دارین می بینین و از این به بعد هم که یه سکوت داره اضافه میشه که میریم توی درس کامل براتون توضیح میدم. قبل از اون حتما باید یادآوری کنم که بچه هایی می تونن متد رو بزنن که حداقل سابقه نوازندگی شون بین سه تا شیش ماه باشه یعنی شما باید یه سری پیش نیازها و مطالب پایه رو یاد گرفته باشین و چند تا آهنگ ساده زده باشین و بعد بیاین سراغ این اتود و اگر که اون مطالب بیسیک و پایه ای رو بلد نیستید من یه سری دوره های خود آموز دارم که اطلاعاتش رو می تونید تو دوره آموزش سازدهنی ببینید. و توی این دوره ها از صفر صفر من همه چی رو آموزش دادم، از نت خوانی کاملا ابتدایی و دست گرفتن ساز دهنی شروع کردم به توضیح دادن و همین جوری اومدم جلو.
یه سری دروس مقدماتی داریم و بعد میره وارد یه سری آهنگ های معروف میشه هم آهنگ های ایرانی و هم آهنگ های غربی که مطمئنم همتون بارها و بارها شنیدنشون و باهاشون کلی خاطره داریم و اگر که می خواین این ساز جذاب رو به صورت کاملا پایه ای و تخصصی یاد بگیرین بهتون پیشنهاد می کنم حتما این ویدئو رو ببینید.
خب خیلی سریع می ریم سراغ اجرای اتود مون همون جور که می بینید بالای اتود نوشته Modereto سیاه مساوی با نود و شش، ولی چون سرعت بالایی هست من ترجیح میدم که با سرعت هشتاد مترونوم رو اجرا بکنه و در آخر با سرعت نود و شش هم اجراش کنیم (سرعت اصلی خودش).
اجرای خط اول
همون جور که می بینید اولش کلید صلح داریم و بعد یه دونه علامت C همون جور که قبل هم توضیح دادم توی اتود اول و دوم و سوم هم داشتیم این علامت رو گفتیم که این C اول یا مخفف Common Time Signature هست به معنی کسر میزان معمول و گفتیم کسر میزان معمول توی موسیقی چهار چهارم هست.
به خاطر این که خیلی پر کاربرد و یه جاهایی جای که برامون بنویسن چهار چهارم می نویسند سی پس ما نتیجه می گیریم که توی هر میزان ما چهار ضرب داریم و می ریم با همدیگه میزان ها رو دونه دونه بررسی کنیم کنیم توی میزان اول بخش چالش این سیاه نقطه دار و چنگ هست خیلی از بچه ها یا مقدار چنگ درست متوجه نمی شن که این نت ها چشمه توی ضرب قرار می گیرند توی دو ضرب اول مون که ما یه نت سفید داریم توی یک و و اونو باهاش کاری نداریم خیلی ساده است ولی موقعی که وارد ضرب سوم و چهارم می شیم یه سی نقطه دار هست و یه دونه چنگ اینو باید چه جوری باهاش ضرب بگیری وقتی یه نقطه جلوی یه نت قرار می گیره نصف ارزش زمانی اون نت باهاش جمع بشه یعنی ما وقتی سیاه داشته باشیم یه نقطه جلوش قرار بگیره نصف یک سیاه باهاش جمع میشه پس مجموع میشه یک و نیم ذره و بعدشم یه دونه چنگ داریم که میشه نیم ضرب دیگه پس من اگر بخوام اون سیاه نقطه دار و چنگ رو توی ضرب اجرا بکنم می گ سه و چهار و یعنی در واقع ما یک و دو اون نت می هست میشه دو دید بچه ها من برای اون سیاه نه دارو چنگ برای سیاه نقطه دانشی یک و نیم ضرب زدم یعنی گفتم و بعد برای چنگش یعنی ما در واقع اون چنگ رو باید توی بالا اومدن پامون توی ضرب چهارم اجرا بکنیم من اینو اجرا می کنم میزان اول رو خوب گوش کنین یک و دو و سه یه بار دیگه بریم سراغ میزان بد که چهار تا نت چنگ داریم به ترتیب سی دور می و بعدش یه دونه فای سیاه و بعدشم یه دونه سکوت سیاه این علامتی که دارین می بینین بهش می گن سکوت سیاه و ضربش رو می گیریم ولی چیزی توش اجرا نمی کنیم یعنی صدایی نباید شنیده بشه کام سکوت بکنیم پس ضرب چهارم این میزان یه سکوت داریم و هیچی اجرا نمی کنیم من یه دور اجرا می کنم این چهار تا تو چنگ به همراه اون سیاه رو خوب گوش کنیم همون جور که شنیدین من اومدم گفتم سی دور می حواستون باشه اون چهار تا چند که دارید اجرا می کنید از نظر ریتمی قاطی نشه با اون نت سیاه اون چهار تا چنگ هر کدومش معادل نیم ضرب پا هستن ولی اون سیاه برابر با یک ضرب کامله پس اینو اشتباه نگیرید ضرب چهارم رو هم که کام سکوت می کنید بریم سراغ میزان سوم میزان سوم از نظر ریتم خیلی شبیه به میزان اول هست یعنی یه دونه نت سفید داریم بعدش یه سیاه نه و بعد چنگ که اونو توضیح دادم پس یه دور من اجراش کنم و بعد ادامه می دیم میزان چهارمم شبیه میزان دوم یک ذره هم سکوت داشتیم آخرش من کل این یه خط رو با سرعت هشتاد اجرا می کنم خوب گوش کنیم این صحبت خط دوم دوباره یه نت سفید داریم یه سیاه افتاد و چنگ همون طور که می بینیم میزان چالشی این اتود این فیگور ریتمیکی هست که داریم پشت هم می بینیم یعنی یه سفید یه سیاه و یه دونه چنگ اگر یه دونه اش رو همون حالا میزان اول خط اول یا میزان سوم خط اول یکی از اینا رو خوب بتونین اجرا بکنین تمام میزان هایی که این مدل ان یعنی یه سفیدن و بعد یه سیاه دارن و یه دونه چنگ خیلی راحت می تونیم اجراش بکنیم و ریتمش رو خیلی خوب متوجه می شیم پس خیلی وقت بذارین برای درک کردن این فیگور ریتمیک و ضرب گرفتن باهاش خیلی مهمه خب من میرم خط دوم اجرا می کنم تا اون سکوتی که توی میزان چهارمش دارین می بینین خوب گوش کنیم بچه حتما حواستون باشه توی نت هایی که کشش شون زیاد هست این جا ما نت سفید داریم و حتی رو سیاه هم می تونید این کارو انجام بدین حتما ویبره رو بزن که اون نت قشنگ تر و لذت بخش تر شنیده بشه خب بریم سراغ دو میزان آخر خط دوم همون جور که می بینین میزان یکی مونده به آخر هشتاد ما چنگ داریم و هر دو تا دونه اش تو یه ذره اجرا میشه به این صورت که فام دوسی سلفا به این صورت و میزان آخرشم که یه سیاه نقطه دار چنگ داریم و یه دونه سفید برعکس اون میزان های اول هست که یه سفید داشتیم بعد سیاه نقطه چند این جا برعکس شده خب من اجرا می کنم خوب گوش کنیم خب میریم سراغ خط سوم همون جور که می بینیم دوباره هشتاد و دو تا چنگ داریم و دو تا سفید و دوباره چهار تا یه سلفی چهار تا چنگ سفید چند که میدون معادل نیم ضرب پاست و اون هشتاد توی چهار ضرب کامل اجرا میشن و اون چهار تا چایی که توی میزان های سوم و چهارم هستن توی دو ضرب اول اجرا میشن و بعدشم موتای سفید داریم اینو باهم دیگه اجرا می کنیم این از این می بینیم دو میزان آخر خط سوم می زنیم همون جور که می بینین یه سول سیاه یه لار سیاه یه سی سیاه و بعدش رمی به صورت چنگ و اینا رو اشتباه نگیریم این سه تا سیاه هر کدومش تو یه ذره اجرا میشن و اون رمی توی ضرب چهارم که دو تا دونه چنگ هستن و بعدشم یه نت سفید ر داریم و یه دونه دو سیاه و بعدشم یه دونه سکوت سیاه بریم با هم اجراش کنیم اینم از این میریم سراغ خط چهارم دوباره ما چهار تا دونه نت چنگ داریم و بعدش یه نت سیاه و دوباره یه سیاه دیگه که یه علامت تن تو بالاش هست گفتیم این خط تیره کوچولو که داریم می بینیم بالای اتاق بالا یا پایین نت به معنی این هست که باید ارز زمانی اون نت کامل کامل رعایت بکنیم و چیزی از ارزش زمانی نزن خب من این چند میزان پشت هم اجرا می کنم چهار تا میزان اول این خط گوش کنیم و صدای ویرا رو می شنویم صدایی که من اجرا می کنم من روی تمام نتای سفید و همچنین سیاه امت دارم ویبره می زنم اگه وب رو بلد نیستین می تونید از این ویدئویی که این بالا میذارن وارد لینک بشیم و ویدئو آموزشی ویبره رو که فیبر زبانی رو اون ج توضیح دادم کامل کامل ببینید و از این به بعد توی نوازندگی تون حتما پیاده اش بکنید خب سراغ دو میزان آخر همین خط که یه دو سی نقطه دار داریم یا سی چ و دوباره سی سیاه و لای سیاه و دوباره میزان بعدیش از نظر ریتمیک شبیه همین هست فقط نت ها دارن یه پله میان پایین تر خب گوش کنیم خب میریم سراغ میزان سوم خط خب بریم سراغ میزان سوم همین خط که یه دومی سلمی که یه دومی سلمی چنگ داریم و بعدش دو سیاه و سی سیاه و همین جوری ادامه ش دم تا آخر خط خوب گوش کنیم خب بریم سراغ خط بعدی که خیلی خیلی شبیه به همون چیزی هست که بالا اجرا کردیم من دیگه توضیح نمیدم و میریم مستقیم اجراش کنیم با متون خب بچه ها اینم از کل اتود دیگه توضیح خاصی نداشت بقیش که من بخوام وسطش توقف بکنم و چیز خاصی براتون توضیح بدم به خاطر اینکه خیلی این میزان هایی که توی سه تا خط آخر زدیم شبیه به همون چیزایی بود که اول اتود اجرا کردیم و ملودی شون خیلی خیلی شبیه بود یه تغییر خیلی جزئی توش اتفاق افتاده بود که اونم چیز نگران کننده ای نیست و خیلی راحت خودتون می تونین از عهدش بر میاین خب می متد رو با سرعت نود و شش که سرعت اصلی خودش هست اجرا بکنیم و هدف ما در نهایت رسیدن به این سرعت هست و شما باید از سرعت پایین تر هر سرعتی که راحت بودید خودتون تمرین بکنید و یواش یواش تمپل رو بیارید بالا تا برسونید به سرعت نود و شش بریم با هم اجراش کنیم است خب بچه اتول شماره شیش هم خب بچه ها اتول شماره شیش همین الان تموم شد و امیدوارم خوب یادش بگیرید اصلا سرسری از اون سیاهه رو چنگ نگذرید چون خیلی فیگور ریتمیک مهمی هست و توی کلی آهنگ و طور دیگه ممکنه ببینینش و حتما سعی کنید ریتمش رو به خوبی یاد بگیرید و باهاش بتونید ضرب بگیرید و امیدوارم موفق باشین تیتو شماره هفت