ریتم خوانی، نت خوانی و سلفژ آهنگ مرا ببوس
اینجایم با یه سلفژ دیگه، آهنگ مرا ببوس ! می دونم خیلیا منتظرش بودن، هم منتظر نت به نت سلفژ کردن این آهنگ و بررسی تمام ریتم و فیگورهای ریتمیک ی که داره و هم از اون طرف نت و بکینگ ترک آهنگ مرا ببوس رو خیلی از بچه ها می خواستن داشته باشن. این آهنگ احتیاج به تعریف نداره و روال کار مون به این صورت هست که اول از همه نت رو با همدیگه آنالیز می کنیم، یعنی از نظر ریتمیک بررسی کنیم ببینیم میزان نما ی این آهنگ چجوریه، توی هر میزان با چند تا ضرب بگیریم، ارزش زمانی های مختلفی که تو این آهنگ استفاده شده با هم دیگه بررسی می کنیم ببینیم هر کدومشون باید چند ضرب براشون گرفته بشه. ریتم اش به چه صورت پیش میره و بعد از اون میریم سراغ سلفژ کردنش. یعنی دقیق همین نت رو با حنجره مون ادا می کنیم و حنجره مون یه جورایی نقش ساز رو بازی می کنه.
این سلفژ به درد چه کسانی میخوره؟
و همون جور که می دونید بحث سلفژ و ریتم خوانی بین تمام سازها مشترکه. یعنی فرقی نمی کنه که شما نوازنده سنتور باشید یا تار، گیتاریست باشید، پیانیست باشید، ویولونیست باشید یا نوازنده هارمونیکا .
این سولفژ اصلا مختص ساز بخصوصی نیست. همون طور که قبلا هم گفتم شما هر سازی می نوازید. هر سازی که می زنید این سولفژ کاملا مناسبتون هست و شما هم میتونید تمرینش بکنید و روی سازتون پیاده اش کنید.
خب بچه ها خودتون می دونید که روال مون به این صورته که اول آهنگ، کلا بررسی می کنیم ببینیم سر کلیدش چه جوریه، میزان نما، فیگور ریتمیکی که داریم و همه اینا رو دونه دونه بررسی می کنیم. میزان به میزان وزن خوانی می کنیم اگه سرعت آهنگ بالا باشه سرعتش رو کمتر می کنیم و سعی می کنیم با سرعت کمتر و تمپو کمتر ریتم اش رو بخونیم. و بعد با سرعت اصلی ولی خب این ج همون جور که می بینید خب تمپل آهنگمون بالا نیست و یک بار وزن خوانش می کنیم و یه بارم میریم سراغ سلفش کردنش با همون سرعت پنجاه و پنج خب بچه ها از اون اول اول بررسی بکنیم ببینیم چی داریم تو این آهنگ همون جور که می بینید خب در ابتدای همه خطوط کلید صلح رو داریم که این مشخصه که با چه سازهایی میشه زد هشتاد نود درصد از کلید صلح تبعیت می کنن خیلی راحت می تونید با سازتون این نت رو اجرا بکنین
قدم اول) ریتم خوانی آهنگ مرا ببوس
همون جور که اول ویدئو هم گفتم، خب میریم سراغ سر کلید ش . همون جور که می بینید این آهنگ توی سر کلیدش سه تا دونه بمل داره. روی خط سوم، بین چهار و پنج و بین خط دو و سه. روی این جایگاه ها ما نت های سی می و لا داریم. یعنی شما هر جا توی آهنگ تو نت سی و می و لا دیدین از هرکجا باشه، هیچ فرقی نمی کنه.
خیلی از بچه ها و از جمله هنرجوهای خودم به اشتباه فکر می کنن، وقتی که روی خط سوم حامل یه دونه بمل داریم یعنی فقط نت سی ای که روی خط سوم حامل هست، بچه ها این طوری نیست. شما سازتون گستره یا محدوده صوتیش هر چقدر که باشه هرچی نوت سی توی هر اکتاو دیدید باید به صورت بمل شده بزنید. همین طور نت های می و لا حواستون به این موضوع باشه.
میزان نمای این آهنگ دو چهار هست، یعنی ما دو تا ضرب توی هر میزان داریم به عبارتی دو تا سیاه در هر میزان داریم. یعنی میزان هامون رو باید دو ضربی بشماریم شبیه دو تا سیاه باز اینم به این معنی نیست که شما توی هر میزان حتما دو تا سیاه می بینید ترکیبات مختلف و فیگورهای ریتمیکی می تونید ببینید. که مجموع شون یعنی که کشش یا ارزش زمانی اونا با همدیگه جمع میشه تشکیل دو تا ضرب رو میده خب با هم دیگه میزان به میزان بررسی می کنیم بچه ها همون جور که می بینید تو این آهنگ فیگور ریتم غالب مون چنگ نقطه دار دولا چنگ هست و همچنین نت های دولا چنگ و سکوت های چنگ نقطه دار رو هم می بینیم. که خیلی شبیه به همونه یعنی فرقی نمی کنه که شما یه سکوت چنگ نقطه دار و نت دولا چنگ داشته باشید یا نت چین نه هزار دلار هیچ فرقی نمی کنه اون ج باید سکوت بکنید.
قدم دوم) سلفژ آهنگ مرا ببوس
تو این قدم آهنگ رو در ابتدا با سرعت 55 روی مترونوم و سپس با سرعت اصلیش سلفژ کردیم که میتونید اون رو از طریق ویدیو بالا انجام بدید و باهام همزمان بخونید.
نت و فایل صوتی آهنگ مرا ببوس