ریتم خوانی، نت خوانی و سلفژ آهنگ Pirates of Caribbean
بچه ها درود با یه سلفژ دیگه اینجاییم، دزدان دریایی کارائیب. اسم خود آهنگ که He's a Pirate هست ولی خب همه به اسم همون فیلم سینمایی معروفش که چند تا قسمت هم داره جانی دپ بازی کرده و خیلی هم فیلم عالی ای هست و به اسم Pirate of Caribbean می شناسنش. می خوایم بریم الان آهنگش رو با هم دیگه بررسی بکنیم، بچه ها می دونن روال کاری ما به این صورته که اول میایم میزان به میزان آهنگ رو بررسی کنیم، ببینیم توش چه خبره، فیگورهای ریتمیک چه جوریه، محدوده صوتی مون چیه، با چه سازهایی میشه اجراش کرد و بعد از اون هم میریم سراغ ریتم خوانی کردنش.
میریم سراغ سر کلید مون که مشخص کننده این هست که چه نت هایی رو ما باید دیز یا بمل بکنیم، همون جور که می بینین تو این آهنگ روی خط سوم حامل یه دونه بمل داریم. پس شما باید هر چی نوت سی توی قطعه تون دیدین به صورت بمل شده اجرا بکنین. فرقی نمی کنه این نت سی از کدوم اکتاو باشه.
خیلی از بچه ها رو من دیدم فکر می کنن فقط اون سی که روی خط سوم حامل هست رو باید بمل کنیم ولی اصلا این طور نیست. شما نت سی که پایین تر از خطوط حامل هست و روی خط اضافه، سی وسط، سی بالاتر از خطوط حامل، اون سی که خیلی دیگه میره بالاتر از خطوط حامل تمام اینا رو باید بمل بکنیم.
این سلفژ به درد چه کسانی میخوره؟
کلید صلح رو داریم بارها گفتم کلید صلح مبنای نت نویسی خیلی از سازها است هشتاد نود درصدشون می تونم بگم هر ساز معروفی که می شناسیم با کلید صلح نوت هاش نوشته میشه پس شما برای اجرا کردن آهنگ از خیلی از سازمان تونین استفاده بکنید از سازهایی مثل هارمونیکا گیتار ویولن دست راست پیانو پنجم کالبا نمی دونم تار سه تار ساز سنتی مون روزی که فکر می کنید اول نویس کلید صلح هست حالا بعضی از سازها هستن که باید کوک شون رو مث اگه سنتور دارید پوکت تون رو باید مطابق با این نتی که الان من نوشتم تنظیم بکنیم بچه هایی هم که سازشون کلید فا هست یعنی توی محدوده بم هستن کن باس ویولون سل یا این مدل ساز ها ی خودشون می دونن که باید انتقال انجام بدن و این نت ها حالا تو ذهنشون یا تغییر بدن خودشون دوباره نت نویسی بکنن پس با تمام این سازها می تونیم بزنیم.
قدم اول) ریتم خوانی آهنگ دزدان دریایی کارائیب
می ریم سراغ میزان نما همون طور که می چارچار می زنه معمول کلی آهنگ تا الان با هم دیگه تو چهار چهار وصف خوانی کردیم یا سلفش کردیم خیلی معروفه منظورش اینه که شما چهار ضرب توی هر میزان دارید یعنی یک دو سه چاه یا یک و و و سه و چهار میزان نمای چهار چهار به ما می گه توی هر میزان ما چهار ضرب داریم و مجموعه کشش نت ها یا همون صداها و سکوت ها دقیق عدد شعار هست نه بیشتر نه کمتر یعنی هیچ وقت شما به عدد چهار و نیم یا سه و نیم یا سه و اینا نمی رسید فیکس شعار ضرب دارید پس حواستون به این موضوع باشه می ریم سر وقت میزان اول یه سکوت سفید داریم اون خط تیره هست که بالای خط سوم حامل اون باید شما دو ضرب سکوت بکنین دوباره یه سکوت سیاه پس یک ضربان دوباره بهش اضافه میشه و یه سکوت چنگ شبیه حمزه است اونو هم داریم پس شما با یه آهنگی طرفید که میزانش ناقص یعنی داره از یک میزان ناقصی شروع میشه و به این آهنگ ها می گن آن کسی قبل هم توضیحش دادم یعنی شما انتظار دارید که تا می خواد این آهنگ شروع بشه اونم شروع بشه یا حالا از فلان میزان ولی این طور نیست شما سه ضرب نیم سکوت بکنین و از و چهار بیاین تو این مسئله باعث شد خیلی از بچه ها که می خوان روی بک ترک بزنن درست پیداش نکنن و کلی رو بک ترک عقب و جلو بشن برای اینکه این اتفاق نیفته حسابی اول و بازخوانی و ریتم بانی بکنید و بعد برید سر وقت اجرا کردنش خب پس بچه ها یک و دو و سه و چهار سکوت از چهار دو تا دونه دولا چنگ می زنیم دولا چنگ معادل یک چهارم ضربه یعنی چهارتاش توی یه ضرب قرار می گیره الان دوتاش توی نیم ضرب قرار گرفت و این جوری می شه یک و دو سه و چهار تا این جا سکوت خلاصی داریم این جا میشه لو اون دو تا دولا چنگ لو می بینیم سر وقت میزان بعدی بچه ها چالشی به نسبت یعنی همون جور که می بینید یه عالمه فیگورهای ریتمیک چند نقطه دولا چنگ یا چند تا دولا چنگ داریم که اینا حتی با همدیگه متحد شدن با هم دیگه بررسیشون کنیم
قدم دوم) سلفژ آهنگ آهنگ دزدان دریایی کارائیب
تو این قدم ابتدا آهنگ رو با تمپو 60 مترونوم سلفژ میکنیم و بعد می ریم سراغ خوندنش با سرعت اصلی آهنگ که میشه تمپو84.