ریتم خوانی، نت خوانی و سلفژ آهنگ Titanic
بچه ها درود اینجاییم با یه سلفژ دیگه، تایتانیک! هرکی که فیلمشو دیده باشه و ندیده باشه قطعا آهنگش رو شنیده. اسم آهنگ که My Heart Will Go On به معنی (قلبم ادامه خواهد داشت) ولی خب همه به اسم فیلم می شناسنش.
فقط قبل از اینکه بخوایم بریم وارد توضیح و سلفژ کردن آهنگ بشیم، حتما باید اشاره کنم که پایین همین صفحه و بقیه ی ویدیوهای این سبکی، یعنی هر ویدئویی که در مورد ریتم خوانی و نت خوانی بقیه این پست ها ف گذاشتم یا حالا آموزش های دیگه هم شما یه لینکی توی همون خط اول می بینید که بالای سرش نوشتم دانلود نت و بک ترک فلان آهنگی که داریم کار می کنیم شما خیلی راحت می تونید وارد اون لینک بشید میسون توی وب سایتم توی اون صفحه یه صفحه رو حالا برای بالا یا پایین اسلش بکنید اون پایین پایین یه دکمه قرمز رنگ که از اون جا اگه روی اون کلیک بکنید می تونید بک ترک رو دانلود کنید و نت که بالش می تونید ببینین که شمام برین تمرینش بکنین و صفا کنید واقعا از اجراش خب بچه ها همون جور که گفتیم آهنگ خیلی ساده است روال کلی سلفژ هامون بچه هایی که قبل دیدن ویدئو رو این مدلیه که ما میایم اول میزان به میزان بررسی می کنیم همه علائم ببینیم آهنگ تم پشت چه جوریه میزان نما چیه کلید مون چیه چه فیگورهای ریتمیکی داریم چه جوری باید باهاشون ضرب بگیریم همه اینا رو بررسی می کنیم و بعد من شروع کنم به وزن خوانی یا ریت کانی اون آهنگ به این صورت که متون رو روشن می کنیم حالا اگه تمپل خیلی بالا بود که این سد به نسبت بالاست و می تونیم تم پو رو بیاریم شصت هفتاد اینا اول ریت خوش می کنیم بعد می ریم سراغ سلفش کردنش با سرعت پایین و بعدشم که با همون فایل بک ترکش و اون چیزی که در نهایت باید سلفش بشه خب اینا رو با چه سازهای ما می تونیم اجرا بکنیم بچه ها قبل هم گفتم این نتی که دارید می بینید بین اکثر سازها مشترکه یعنی شما فقط کافیه یه دونه کلید صلح اول نت نویس ببینید صد درصد یا می تونم بگم حالا نود و نه درصد شما این نت رو روی هر سازی دارید می تونید پیاده بکنید حتی سازهایی که اولشون کلید فا هست اونا باید از ترنس پز یا انتقال استفاده بکنن که نوت رو بالا و پایین بکنن و تغییر بدن به ساز خودشون که ببینن ساز خودشون چه جوری اجرا می کنن که اون بچه ها قطعا می دونم که اینو بلدن این کاری که الان گفتم ولی این نتی که شما دارید می بینید با تمام سازهایی که اصطلاح عرفا مثل گیتار ویولن هارمونیکا کالین با تار سه تار سنتور با همه اینا شما می تونید اینا رو اجرا بکنین الا اینکه مثل یه تکنیک یا یه حرکت خاصی وجود داشته باشه توش مثل گیتاریست ها خب ما تو اتاق خیلی ملودی ساده است ولی خب گیتاریست ها قابلیت آپشن نوازی دارن یا حتی پیانیست و خب مث تو سازهای ملودیک نمی شه چین کاری کرد نمی شهلا آکورد اجرا کرد و شما باید حتما حواستون باشه البته نه تایی که ما داریم اجرا می کنیم می گم خیلی ملودی ها ساده هست و شما می تونید رو سازتون پیاده کنید ولی مثل بعضی از نت گیتار شما خیلی راحت نمی تونید روی سازهای دیگه اجرا بکنید چون یه سازه هارمونیک هستن سازهایی که باهاشون میشه هم نوازی کرد و میشه قابلیت آکورد نوازی دارن یه جورایی و خب این ملودی شما خیلی راحت روی تمام اینایی که گفتم می تون پیاده کنیم پس موضوع بحثمون و درسمون کام مشترک بین همه سازها هیچ فرقی نمی کنه چه سوال شما می زنید ریتم که کام ثابت و مشترک توی همه سازها و نت هم که همین طور که حالا فقط نحوه اجراشون می مونی یعنی شما یه ابزار جدید که داری خب دیگه باید ببینی رو ساز خودتون این نت کجاش اجرا میشه وقتی می گیم دو باید چه سیمی رو بگیرید چه جوری زخم بزنید روش یا اگه هارمونیکا دارید کجا دمکش بکنید کنیم اگه پیانو هست کجا کلیدا رو بگیریم پس حواسمون بچه ها به این موضوع باشه این موضوعه و این درسی که داریم می دیم کام مشترکه خب میریم شروع می کنیم از اون بالا به توضیح دادن آهنگ بچه همون جور که می بینید نت نویسی این مدلیه که از اون بالای بالا ما یه عدد تم پو داریم که نوشته سیاه مصاحبه با صد شما متون باید روی سرعت سد بذارید و میزان نمایشم بذار روی چهار چهار می بینید که آهنگ توی چهار چهار هست خب اول تمام خطوط اون کلید صلح داریم که گفتیم این نشون میده بازه گستره صوتی مون مناسب چه سازهایی هست گفتیم تقریب نود نود و پنج درصدشون هست بعدش میزان نمای چهار چهار داریم چهار چهار به معنی قرار گرفتن چهار تا سیاه یا معادلش توی هر میزان یعنی چی یعنی شما هر میزانی دارید اگه ارزش زمانی نت رو با هم جمع بکنید حتما به عدد چهار می رسید حالا می تونه نت باشه سکوت باشه هیچ فرقی نمی کنه
این سلفژ به درد چه کسانی میخوره؟
خب بچه ها اول تمام خطوط اون کلید سل رو داریم، قبلا هم بارها گفتم کلید سل ازش برای نت نویسی خیلی از سازهای مختلف استفاده می شه. یعنی وقتی ما این کلید سول رو می بینیم بهمون این مفهوم رو میرسونه که با چه ساز هایی می تونیم اجراش بکنیم. گیتار، ویولن، هارمونیکا ، دست راست پیانو، سه تار، سنتور و تمام این سازها می تونن از روی این نت، نت خوانی کنند و روی ساز خودشون حالا بر اساس اون ابزاری که دارن و اون دانشی که از اجرای این دو تا سازشون دارن اینو پیاده بکنن.
قدم اول) ریتم خوانی آهنگ Titanic
ما یه دونه 2/4 داریم. دو چهار یعنی چی؟ یعنی اینکه شما دو تا ضرب توی هر میزان دارین. یعنی شما توی هر میزان از آهنگ تون دو تا ضرب وجود داره یک و دو و. دیگه خبری از ضرب سه و چهار و اینا نیست پس ارزش زمانی ها رو وقتی با هم دیگه جمع می کنیم، هر میزانی از این آهنگ رو رندوم بکشیم بیرون وقتی کشش زمانی هاش با هم جمع میشه، مثل همون جوری که اول ویدئو گفتم، شما چه سکوت داشته باشید و چه نت داشته باشید اینا با همدیگه متحد شده باشن، هر اتفاقی افتاده باشه ته تهش توی هر میزان ما دو ضرب داریم.
خب بچه ها از میزان اول شروع می کنیم ما یه سکوت چنگ اولش داریم، حمزه هست شبیه حمزه ای که ما تو فارسی می نویسیم. این حمزه در واقع نشون دهنده همون سکوت چنگ هست. یعنی شما این جا که می خواین رو اجرا بکنین توی ضرب اولتون که می خوایم بگین (یک و) این یک سکوت هست. پس ضد ضرب داره!
بچه ها قبل هم گفتم این آهنگایی که از یک میزان ناقصی شروع می شن بهشون می گن آنوکرایسیس یعنی شما خودتون دوست دارین که توی اون ضرب قوی تون یا موقعی که پا می خواد بره به سمت پایین یه نتی اجرا بکنیم. برای این اتفاق نیفتاده یعنی اول سکوت داریم یک سکوت و از و شروع میشه یه حالتی تو موسیقی ایجاد می کنه بهش می گن ضد ضرب، که برای خیلی از بچه ها ممکنه چالش بزرگی باشه.
مث همین داستان باعث می شه که رو بک ترک نتونن خیلی خوب سینک بشن نتونن خوب ریتم رو نگه دارن پس خیلی به این دقت داشته باشید پس بچه این سکوت و این یه دونه نوت لایت چنگ توی ضرب دومش فیگور چنگ نقطه دولا چنگ داریم یعنی چی یعنی شما باید بیاین اون چنگ اولیه رو یکم بیشتر بکشین چنگ دوم رو بکنین دولا چنگ. پس میشه سه چهارم ضرب و یک چهارم ضرب. چرا؟ به خاطر اینکه وقتی یه نقطه جلوی چنگ قرار می گیره خود چنگ نیم ضرب هست و نقطه که میاد جلوش نصف نیم ضرب باهاش جمع میشه یعنی میشه بیست و پنج صدم به علاوه نیم پس میشه هفتاد و پنج صدم ضرب، و اون دولا چنگ هم که خودش بیست و پنج صدم پس داریم هفتاد و پنج صدم + بیست پنج صدم که این دوتا با همدیگه میشن می شن یه ضرب کامل.
قدم دوم) سلفژ آهنگ آهنگ Titanic
تو این قدم ابتدا آهنگ رو با تمپو 60 مترونوم سلفژ میکنیم و بعد می ریم سراغ خوندنش با سرعت اصلی آهنگ که میشه تمپو84.